od mé první svatby

Od mé první svatby, kterou jsem točil, uběhlo už několik let. Postupně jsem sbíral zkušenosti, znalosti a inspiraci, což je samozřejmě nikdy nekončící proces. Řekl jsem si, že by mohlo být zajímavé ohlédnout se zpátky a pokusit se pojmenovat 5  věcí, které při své práci svatebního kameramana považuji za jedny z nejdůležitějších. Věřím, že by tento článek mohl být užitečný jak pro začínající kameramany, tak nevěsty, které plánují svou svatbu a chtěli by se dozvědět více o mém přístupu k natáčení svateb. Tak jdeme na to!

1. Štěstí přeje připraveným

Už od první svatby jsem se řídil heslem ,,štěstí přeje připraveným“. Co si pod tím konkrétně představit? Nedávno jsem poslouchal podcast, který byl zaměřený na svatební ,,fuck upy“ svatebních dodavatelů. Spousta těchto méně či více závažných přešlapů pramenila právě z podcenění přípravy před svatbou. Jedná se například o vybité baterky, zapomenuté paměťové karty nebo zmatky pramenící z neznalosti harmonogramu, adres atd.

Při své práci jsem si vybudoval takový rituál, kdy vždy 2 dny před svatbou plánuji svatební natáčení od A do Z. Proč dva dny předem? Je to z toho důvodu, že kdybych potřeboval od nevěsty a ženicha nějaké doplňující informace, je lepší se jim ozvat s větším předstihem, než den před svatbou, kdy mají x jiných starostí. Zároveň se nemusím stydět, že nějaké informace sháním opravdu na poslední chvíli.

Kamery, objektivy, paměťové karty a další vybavení si připravuji den před natáčením. Naučil jsem se dvojí kontrolu, kdy vše důležité zkontroluji ještě před odjezdem na místo svatby. Lehce se totiž může stát, že i když jste si naformátovaly paměťové karty a nabili všechny baterky, nějakým způsobem jste je zapomněli dát do brašny. Pro všechny případy je dobré s sebou v autě vozit zálohu č. 3 – tedy brašnu s třetí kamerou, objektivem, bateriemi a paměťovými kartami. 

Jako velmi důležité vnímám také dobrou znalost harmonogramu, adres. Vím, kde na místě zaparkuji? Kde najdu ženichův pokoj? Kde je přesné místo obřadu? Na každé svatbě existuje opravdu spousta proměnných, které je potřeba znát a dopředu zvážit všechny scénáře, které mohou nastat. Průběh svatby se snažím předem vizualizovat a zvážit nejlepší místa, kde bych se měl pohybovat. Nejde pouze o nejlepší úhel záběru, ale také o zachovaní slavnostní a ničím nerušené atmosféry pro Vás i Vaše svatební hosty. To platí dvojnásob právě u svatebního obřadu.

2. Profíci si pomáhají

Vždy jsem bral velký ohled na práci ostatních dodavatelů, s kterými se na svatbě potkám. Naše práce se během svatebního dne prolíná a jeden druhého můžeme pozitivně či negativně ovlivňovat. Nejvíce zřejmé je to při setkání svatebního fotografa a kameramana. Vždy jsem byl zastáncem toho přístupu, že je lepší spolupracovat a vzájemně si pomoct k dosažení lepšího výsledku, než spolu soupeřit o lepší úhly záběrů atp.

Naučil jsem se svatebního fotografa kontaktovat předem, přátelsky ho informovat, že na svatbě budu i já. Ujistit ho, že na jeho práci budu brát ohled. Díky tomu jsem měl vždy s fotografy jen a jen dobré zkušenosti.

Je dobré si předem popovídat o tom, jakou máme představu o focení/natáčení obřadu. Kde budeme stát při příchodu nevěsty, výměny prstenů a prvního polibku. Jak si představujeme párové focení/natáčení. Kdo bude leader? Budeme se střídat, nebo můžeme pracovat současně? To vše je dobré si vyjasnit dříve, než  se pak v den svatby přetahovat o prostor.

Na této fotce je svatební fotograf Marek Topolář. Potkali jsme se na svatbě v Kroměříži, kde jsme spolupracovali jako sehraný tým. Díky tomu, že jsme měli naprosto stejný přístup, rozhodli jsme se nabízet společný balíček. Díky otevřenému a vstřícnému přístupu jsme tak získali nejen pracovního parťáka, ale také dobrého kamaráda. Zažili jsme spolu už spoustu svateb a já doufám, že jich do budoucna bude ještě přibývat. I to může být přínosem, když se fotograf a kameraman rozhodnou na svatbě spolupracovat.

3. OHLEDUPLNOST A EMPATIE

Nevím, zda je empatie schopnost, která se dá naučit, nebo trénovat. Věřím ale, že pro profesi svatebního kameramana je důležité umět se vcítit do druhého. Jsou okamžiky, kdy je vhodné atmosféru zlehčit nebo podpořit nevěstu. Někdy je vhodné neříkat nic. Je dobré odhadnout, kdy je toho na nevěstu nebo ženicha už moc a nechodit za nimi s každým problémem nebo otázkou. Jsou chvíle, kdy není potřeba být nejvtipnější z celé svatby.

Empatie je dle mého názoru nejdůležitější během ranních příprav, kdy nervozita před obřadem vrcholí a dále při párovém focení/natáčení. Často zůstanete s nevěstou a ženichem sami ve chvílích, které jsou pro ně emočně velmi těžké. My se v takových chvílích musíme snažit nebýt rušivým elementem.

Stejně tak, jako při portrétním focení/natáčení. Ne každý stojí před foťákem každý den. Svatební fotografové mají někdy dlouholeté zkušenosti s focením modelek, které se v pózování vyžívají a mají ho v krvi. U nevěsty a ženicha však většinou musíme upevnit jejich důvěru a pozvednout jejich sebevědomí. Mně se nejvíce osvědčila autentičnost. Nechat nevěstu ať je sama sebou. Netlačit ženicha do nepřirozených póz a pohybů, které se mu příčí a jsou mu proti srsti.

Důležité je, aby kameraman bral ohled také na svatební hosty. Svatební hosté jsou rodinní příslušníci a nejlepší přátelé nevěsty s ženichem. Zkrátka jejich nejbližší. Je podstatné starat se o to, abychom natáčením hosty nerušili, nebo jim například během obřadu nezamezili výhled na nevěstu a ženicha, kteří si právě vyměňují prstýnky a říkají si své ano. Podle mého názoru by během celého svatebního dne natáčení nemělo narušovat atmosféru. U obřadu to platí dvojnásob.

4. DŮLEŽITOST PRÁCE SE SVĚTLEM

Říká se, že amatér řeší foťák, pokročilý řeší objektiv a profesionál řeší už jen světlo. No, něco na tom bude! Já osobně se zaměřuji především na práci s přirozeným světlem. Myslím si, že to patří mezi základní a skutečné filmové techniky. Práce s přirozeným světlem, dobrá kompozice, příběh, emoce. To jsou základní kameny dobrého filmu, které přežijí každý pomíjivý trend. Proto se i já snažím věnovat svou pozornost na tyto pro mě nejdůležitější aspekty.

Při své práci s sebou nenosím žádné osvětlovací lampy, které by mohly narušovat atmosféru a zbytečně strhávat pozornost. Abych ve svých videích předešel velkému množství šumu, používám profesionální techniku, která si s nedostatkem světla při párty nebo ohňostroji lehce poradí.

Také se snažím, aby mé záběry byly autentické. Tancovali jste ve tmě osvětleni pouze party osvětlením od DJ? Pak jste si na místě užili skvělou atmosféru, kterou bych nerad zničil tím, že rozsvítím a proměním noc v den.

Svatební kameraman Ranch Jestřebice
5. VIDEO NEJSOU JEN HÝBAJÍCÍ SE OBRÁZKY, ALE I ZVUK

Ačkoliv je podstatou mé práce tvorba videí, nejpodstatnějším aspektem je záznam zvuku. Kvalitně zaznamenaná a vhodně zakomponovaná zvuková stopa dokáže přeměnit pouhý klip na hodnotnou vzpomínku s filmovým nádechem. Na svatbě se zaměřuji na zvukový záznam proslovů, slibů a zvuků prostředí, které v postprodukci zpracuji do výsledného videa. Díky tomu svatební video získá mnohem větší hodnotu, než kdyby se jednalo pouze o slide show chronologicky natočených záběrů.
Při záznamu zvuku se opět snažím být velmi empatický. Sám jsem na jedné svatbě, kde jsem byl hostem, proslov měl a tak vím, že řečník může být velmi nervózní. Proto nikoho nechci stresovat instalováním klopových mikrofonů s dlouhými kabely atp. Při své práci se mi osvědčilo využití těchto malých bezdrátových mikrofonů od sony, který mají knoflíček na přichycení stejně jako klopové mikrofony. Instalace tohoto mikrofonu zabere opravdu jen několik málo vteřin a dotyčný rychle zapomene, že nějaký mikrofon vůbec má. Výhodou je také to, že téměř nejdou vidět.

SHRNUTÍ

Toto bylo 5 základních věcí, na které se soustředím už od mé první natočené svatby. Samozřejmě existují i jiné přístupy, které nejsou ani horší, ani lepší. Vždy záleží na Vašich osobních preferencích a představách. Můj přístup je založený na své jednoduchosti a diskrétnosti. Snažím se svatbu nijak nenarušovat a zároveň zachytit její nejdůležitější momenty v tom nejlepším světle (a to doslova)  🙂

Scroll Up