PŘECHOD NA A7Siii

Myslím si, že hype, který způsobila právě tahle dlouho očekáváná bezzrcadlovka Sony a7s III, se nevyhnul nikomu z nás. Je to foťák, o kterém jsme se s fotografy i kameramany bavili na svatbách už 3-4 roky zpátky. Už tenkrát byl můj malý sen tento foťák vlastnit a využívat ho při své tvorbě svatebních filmů. Dnes je to pár měsíců po tom, co byl foťák A7s3 uveden k prodeji a já jsem si tento sen konečně splnil. 

Jak už o mně možná víte, nejsem zastáncem velkého množství techniky na svatbách. Už Sony a7 III je dokonalý foťák, na jehož limity narazíte až v opravdu extrémních podmínkách. Proto jsem dlouho zvažoval, zda investovat do upgradu techniky a novou alphu 7s III skutečně koupit.

Také můj kamarád a svatební fotograf – Marek Topolář, mě několikrát testoval, zda se o mě jen nepokouší GAS (Gear Acquisition Syndrome, v překladu „syndrom pořizování vybavení“ . Nakonec jsem si tuto investici dokázal obhájit jako opodstatněnou a tak teď a7s III leží předemnou na stole s čistým svědomím. V tomto článku napíšu ty nejpodstatnější důvody, proč jsem do toho šel a jaké jsou mé první dojmy.

1. Narazil jsem na limity?

O Sony a7s III budu od teď mluvit jako o kameře. Je to totiž fotoaparát, který je specializován pro profesionální tvorbu videa a nabízí skutečně pokročilé a velmi propracované funkce pro natáčení. Jak jsem již psal, při své tvorbě jsem na limity foťáku a7III narazil jen málokdy. Problém nastal, když na jedné svatbě při bouřce vypadl proud a jediný zdroj v úplné tmě bylo pár svíček. V ten moment už bylo v záběrech skutečně o trochu víc šumu, než bych si přál. I přes extrémní světelné podmínky se s tím však a7 III popral neuvěřitelně a při následné úpravě v postprodukci šly záběry bez problému použít.

Dalším drobným problémem bylo občasné přehřívání v letních dnech, při režimu snímání 4K 25p a FullHD 100p. Je pravdou, že jsem opět nikdy nedošel k takovému přehřátí, aby se fotoaparát vypl, jako tomu bylo u a6300 atd. Indikátor přehřívání mě však dost stresoval, zvláště při natáčení obřadu.

Ačkoliv se to nezdají být tak závažné problémy, byly to pro mě hlavní důvody pro upgrade techniky a koupi nové kamery a7S III. Rozhodl jsem  se, že chci využívat nástroj, který má své limity ještě mnohem dál a při své práci nebudu muset dělat žádné kompromisy.

Pokud si chcete přečíst samostatný článek o Sony a7 III – koukněte na tenhle super post od mého kamaráda a kolegy Marka Topoláře.

2. Přechod na 4K

Dalším důvodem pro upgrade byl přechod na 4K rozlišení. Právě možnost, natáčet na full frame foťáku v rozlišení 4K 50p s aktivní stabilizací a bez žádných kompromisů, pro mě byla podstatným kritériem. Dále pak možnost 4k ve 100p s drobným cropem a bez aktivní stabiliazce (která při následném 4x slow motion není nutná) je dokonalá.

Rozlišení 4K s sebou nese další práci navíc. Počítač se při střihu a renderování dost zapotí, pracujete s větším množstvím dat. Také odevzdávání hotových videí je náročnější na čas, placený prostror v online galeriích, vimeo atp. Výsledná kvalita za to ale rozhodně stojí! Také je tu možnost down scalovat záběry z natočených 4K na full HD. Množství detailů je stále velmi vysoké a více než dostačující.

3. Dynamický rozsah a 10-bit barvy

U sony bezzrcadlovek jsme si všichni zvykli na obrovský dynamický rozsah, který nám nabízí neskutečné možnosti v post procesu. I v tomto ohledu je a7s III znovu o kousek dál. Dynamický rozsah udává hodnotu až 15+ EV. Samostatnou kapitolou jsou pak 10-bit 4:2:2 barvy, které znovu nabízí neuvěřitelné možnosti a usnadnění práci při color gradingu. Konečně máme možnost si s barvami dělat skutečně co chceme a máme možnost vytvořit vizuál přesně podle našich představ.

4. Aktivní stabilizace

Jak jsem již zmínil, k nákupu nové kamery mě přiměla i funkce aktivní stabilizace. Často zmiňuji, že 99% mých záběrů natáčím přímo z ruky, tedy bez gimbalů a jiných stabilizátorů. Už u a7 III, kde byla 5-osá stabiliazce, jsem byl schopný natáčet stabilní záběry z ruky, které jsem si případně v postprodukci v Davinci Resolve doladil k dokonalosti. Problém byl při náročnějších záběrech v horším terénu, kde bylo potřeba více pohybu, popřípadě točit přímo za chůze.

A právě v těchto situacích aktivní stabilizaci oceníte nejvíce. Zatím se jedná opravdu pouze o mé první dojmy. Klasické záběry jsou dokonale stabilní a stabilizace při chůzi vykazuje obdivuhodné výsledky.

5. Funkce ostření

Asi největší game changer pro mě nastává, když se začneme bavit o automatickém ostření. V tuhle chvíli si už nedovedu představit, že by mohlo fungovat ještě dokonaleji. Foťák dokonale a extrémě rychle rozpozná lidské oko, které zaostří a už se nepustí. Nijak zmateně nepřeostřuje. Rychlost přeostření z předmětu na předmět si můžete nastavit přesně dle svých představ. Já jsem zvolil pomalejší, hladké přeostření, které je dokonale přirozené a imituje efekt manuálního ostření.

V kombinaci s plně dotykovým displayem se jedná o opravdu velké eso v rukávu. Vše funguje dokonale. Na display kliknete na člověka, zvíře nebo třeba automobil a focus drží jako přibitý. Foťák nově dokáže rozpoznat snad více než 150 různých zvířat, kterým rovněž okamžitě zaostří přímo na oko. To je pro mě spíše zajímavost než funkce, kterou bych reálně využil při své tvorbě. 

6. Výklopný display

Abych jen nechválil, přeci jen se našla věc, která mi nesedla. Je pravda, že jsem s tím tak trochu počítal už při nákupu. Výklopný display směrem nahoru a dolů, který je u sony a7 III je dokonalý pro mou tvorbu svatebního kameramana. Plně výklopný systém do strany, který se dá využít i při natáčení vlogů mi u a7sIII příliš nesedl. Tento display mi dává smysl například u nižší kompaktní řady sony A7C, kde bych předpokládal využítí právě při natáčení na dovolené nebo tvorbě vlogových obsahů na YouTube atp.

Za zmínku stojí také nově předělané menu. Popravdě jsem nepatřil k odpůrcům staršího menu, takže pro mě tato změna nebyla nijak zásadní. Každopádně je menu přehledné a intuitivní.

7. Paměťové karty

Ve většině recenzí se dočtete, že jsou potřeba nové CF express karty, které se cenově pohybují cca od 12tis Kč. Pokud byste chtěli využívat duální zápis, což je pro mě při natáčení svateb samozřejmostí, investice za dvě 160 GB karty je už celkem vysoká. Navíc pro mé účely svatebního natáčení, kdy si ze svatby přinesu cca 60-80 min záběrů, by při all-intra režimu 160 GB bylo málo. Potřeboval bych tedy tyto karty minimálně čtyři.

Jsou CF express karty skutečně potřeba? Tyto rychlé, ale drahé paměťovky nám skutečně umožní využít plný potenciál A7s3. Na druhou stranu, pokud zvolíme klasické SD v60 uhs-ii paměťové karty, které jsou o více než polovinu levnější, příjdeme pouze o Full HD 200fps a 4K All-Intra zápis.

Já osobně v tuto chvíli nepotřebuji používat 8x zpomalené záběry. Pro mé účely svatebního natáčení je to zkrátka zpomalené až moc. Bohatě mi postačí 4K 100p režim. All-intra zápis má také až příliš velké soubory a upřímně? Rozdíl v kvalitě většina lidí ani nerozezná. Přesněji řečeno, pro mě   to není až tak velký rozdíl, abych kvůli tomu investoval do čtyř paměťovek desítky tisíc.

Za sebe mohu doporučit tyto SONY v60 uhs-ii 256GB karty s označením TOUGH – vynikají ohromnou odolností. Pokud byste se o těchto kartách chtěli dozvědět víc, ZDE můžete kouknout na článek, který je přímo o nich.

Zda je pro Vás FullHd 200p režim pro 8x zpomalené záběry zásadní, je pro Vás možné koupit uhs-ii v90 paměťové karty. Tam příjdete pouze o 4K All-intra režim. Pro podrobné informace ohledně vhodných paměťových karet pro Sony a7s3 koukněte ZDE.

Shrnutí

Asi takto bych shrnul mé první dojmy z nového foťáku A7s III. Mám v plánu se k tomuto tématu vrátit na konci svatební sezóny 2021, kde bych chtěl předat mé zkušenosti a pocity s větším odstupem. Kdyby Vás cokoliv zajímalo nebo zvažujete koupi, neváhejte napsat!

 

Pro nákup Sony a7S III doporučuji obchod ELVIA PRO, díky kterým šlo vše jako po másle!

 

Scroll Up