A7Siii vs fx3

Pár dní zpátky naše oblíbená firma SONY přišla s další novou kamerou FX3, která spadá do kategorie Cinema Line. Na první pohled je jasné, že se opět jedná o velmi kvalitní kameru. Na druhý pohled si mnoho z nás všimlo, že se svými funkcemi a možnostmi velmi podobá A7s III, která pro mnohé z nás představovala nedávný upgrade za nemalou investici.

V tomto (snad) krátkém článku se pokusím poukázat na hlavní rozdíly mezi těmito kamerami. Na závěr se pokusím objektivně zhodnotit, kterou kameru bych si dnes vybral pro svou tvorbu svatebních filmů a proč.

1. Elektronický hledáček

Na první pohled si můžeme všimnout, že nová FX3 elektronický hledáček postrádá. Naopak a7S3 má elektronický hledáček velmi dobře zpracovaný a upřímně zatím nejlepší, jaký sem měl možnost vyzkoušet. Přestože se může zdát, že elektronický hledáček využije spíše fotograf, pravda je, že i při natáčení videí používám hledáček poměrně často. Natáčení přes hledáček najde své uplatnění především ve dnech se silným světlem, kdy se nám display zpravidla nepříjemně leskne a viditelnost bývá horší. Zároveň díky této technice natáčení získáme stabilnější záběry, neboť přitisknutím hledáčku k oku získáme třetí opěrný bod.

2. Rukojeť XLR

Zajímavým rozšířením nové kamery FX3 je lehce připojitelná rukojeť XLR, která se zasune do patice. Rukojeť je vybavena XLR konektorem a adaptéry a zároveň nám nabízí možnost detailního nastavení zvukového záznamu, abychom co nejlépe předešli nežádoucímu šumu. Výhodou rukojeti je také lepší kontrola kamery při natáčení záběrů z podhledu.

Co se týče zvuku, můžeme podobného efektu docílit i u A7s3 použitím mikrofonu SONY XLR-K2M, který je však potřeba dokoupit. Musím však zmínit, že vzhledem k mému přístupu k natáčení svateb, kdy se na sebe snažím co nejméně upozorňovat a natáčet více méně skrytě, by tato rukojeť byla spíše nežádoucí. To však neplatí u všech kameramanů a samozřejmě záleží na každém, jestli přídavnou rukojeť vnímá jako výhodu, nebo ji nevyužije.

3. Aktivní chlazení

Nová FX3 nabízí aktivní chlazení, které mají na starost chladící větráky. K zajištění nepřerušovaného záznamu 4K/60 je konstrukce kamery FX3 opatřena inovativním systémem rozptylu tepla. Umístění chladiče, struktura proudění vzduchu a tichý chladicí ventilátor optimalizují chlazení i při pořizování dlouhých záběrů.

A7s III aktivní chlazení nemá. Je však potřeba zmínit, že i u této kamery si v Sony dali záležet, aby k přehřívání nedošlo. Systém účinného odvodu tepla je tak dostatečný a k přehřívání by docházet nemělo. Můžu říct, že při běžném používání se mi u a7S3 zatím ani jednou nestalo, že by se přehřála.

4. S-Cinetone 

FX3 přichází také s barevným profilem S-Cinetone, který jsme zatím znali jen z kamer FX6 nebo FX9. Z počátku se jednalo o velké plus FX3 oproti A7s3, která tento PP11 v první verzi nenabízela.  V tuto chvíli je však díky novému firmwaru Ver. 2.00 S-Cinetone dostupný i u a7s3.

5. Více závitů

Možná Vás také zaujalo množství otvorů pro šrouby, které na těle FX3 můžete najít. Slouží k připevnění různého příslušenství, nebo k připevnění kamery na dron.

Více závitů můžeme mít také u Sony A7S3, pokud použijeme kamerovou klec. Znovu je to však věc, kterou musíme v případě zájmu dokoupit a logicky není součástí balení.

6. Velikost a váha Těla

Když vidíte FX3 a A7S3 vedle sebe, co do velikosti se jedná o velmi podobné kamery. Dalo by se říct, že velikostí těla jsou skoro totožné, u a7s3 stačí jen odseknout elektronický hledáček a cca máte rozměry FX3.

Jakožto svatební kameraman, který svůj foťák drží při natáčení na svatbě od rána do večera, řeším váhu jak u foťáků, tak u objektivů. Bolest zad známe asi všichni a přesně tomu se snažím předcházet už při výběrů techniky. I v tomto ohledu jsou si kamery podobné, přičemž FX3 váží cca 715g a a7s3 je s vahou cca 695g o trochu lehčí. Pokud se k FX3 připojí již zmíněná rukojeť, váha se pohybuje okolo jednoho kilogramu.

FX3 má v porovnání s A7s3 větší hloubku a širší grib. Zvýší se tak ergonomie těla kamery a to ocení hlavně kameramani s větší dlaní. Osobní zkušenost však nemám. Osobně jsem u sony začínal na řadě a6000, takže jsem se v úchopu rychle naučil dávat malíček pod foťák. Později jsem pak co se týče úchopu neměl problém ani u a7III. Ale je to velmi individuální záležitost.

7. Ovládání

Obě kamery mají uživatelsky velmi příjemné prostředí, které mně osobně vyhovuje. U obou kamer se mi líbí důraz na červeně svítící ukazatele v průběhu natáčení. Určitě nejsem sám, kdo přišel o záběr právě z důvodu nedomáčknutí tlačítka REC. FX3 je v tomto ohledu ještě dál. V momentě, kdy začnete natáčet, na Vás kamera křičí ze všech stran, že skutečně natáčíte. Jsou přídána dokonce červená světla + červeně svítící ohraničení tlačítka REC. Kontrolky nahrávání na přední a zadní straně kamery FX3 signalizují, zda kamera v daném okamžiku pořizuje záznam. Jsou jasně viditelné jak pro obsluhu kamery, tak pro osobu vystupující před kamerou.

Jak u a7s3 tak u FX3 najdeme plně otočný, dotykový LCD display. Dotyková obrazovka LCD je opatřena bočním otevíráním pro nastavení polohy a lepší viditelnost, když je kamera upevněna na tříosém stabilizátoru. Dotykový panel také nabízí intuitivní ovládání pro různá nastavení kamery. Plně dotykový systém skvěle funguje v kombinaci s automatickým ostřením, sledováním objektů a přeostřováním z objektu na objekt. Myslím si, že v tomto ohledu jsou si kamery velmi podobné.

8. Funkce

Jako velkou přednost obou kamer vnímám možnost záznamu ve 4k 100p v režimu PAL. V režimu NTSC pak 120p. Stejně tak obě kamery nabízí Full HD/200p v režimu PAL. V režimu NTSC pak 240p.  Velmi dobře funguje funkce sledování, které udržují zaostření objektu, takže se můžete věnovat kompozici. Automatické ostření na oči v reálném čase zajišťuje ostření na obličej a oči, zatímco sledování v reálném čase využívá k rozpoznávání objektů algoritmy s umělou inteligencí od Sony. 

Co se týče specifikací a funkcí tak mezi těmito kamerami nejsou velké rozdíly.

Shrnutí

Musím říct, že se jedná o velmi podobné kamery. Upřímně by bylo snazší napsat článek o tom, v čem jsou si kamery podobné než o tom, v čem se liší. Podobná velikost, podobná váha, stejný systém pro paměťové karty, stejné baterky, stejný display, stejné menu, stejné či velmi podobné funkce.

V tuto chvíli je mou hlavní kamerou a7s3 a asi bych neměnil. Je to z toho důvodu, že jsem z hlediska ovládání a ergonomie zvyklý na tvar těla a rozmístění tlačítek z A7III. Zároveň jsem zvyklý často natáčet skrz elektronický hledáček, který má a7s3 skvěle zpracovaný, kdežto FX3 ho nemá vůbec. Také přídavnou rukojeť osobně nevnímám jako velkou výhodu – podotýkám, že to tak je kvůli mému přístupu k natáčení svateb, kdy se snažím být takřka neviditelný a splynout s davem. 

Na druhou stranu jsem přesvědčený, že tvar těla FX3 musí maximálně vyhovovat těm, kdo většinu záběrů natáčí z gimbalů a různých stabilizátorů. Tam absence hledáčku pochopitelně nevadí. Někomu může tělo FX3 vyhovovat také kvůli větší hloubce a širšímu gripu. Pro někoho tedy může FX3 získat více bodů za ergonomii.

FX3 v těchto ohledech nepřinesla oproti A7S3 tolik nových možností a pro mě, jakožto svatebního kameramana, který většinu záběrů točí z ruky, není tak zajímavá. V neposlední řadě bych však chtěl zmínit, že velký potenciál vidím pro piloty dronů. Sony tento rok plánuje přijít se svým novým Airpeak dronem a FX3 s ním bude plně kompatibilní.

Scroll Up