Jak vybrat svatebního kameramana?

1. hodnota

Ze všeho nejdříve je potřeba si ujasnit, jaké máte priority. Každý má pro svou svatbu nějaký rozpočet a je na něm, jak s ním naloží. Někdo dá přednost tomu nejkrásnějšímu místu, třeba i mimo Českou republiku, někdo zase dražší živé hudbě. Pro někoho má svatební video hodnotu 60tis, pro druhého maximálně 5tis. Kde je poptávka je i nabídka. Každému se vyhoví a proto seženete svatební filmy v řádech statisíců, ale také do pěti tisíc. Každé zboží má svého kupce a kameraman si ho v tomto případě svou cenovou nabídkou vybírá. Ne vždy je všechno tak, jak se na první pohled zdá. Dražší nemusí znamenat lepší. Vyšší cena však reflektuje velké sebevědomí kameramana, který si troufá naplnit i ta největší očekávání svých klientů, pro které je svatební film důležitou památkou. Velmi nízká cena by Vás naopak měla varovat, že kameraman svou tvorbu nemyslí moc važně, chce se teprve učit, popřípadě je pro něj svatba vedlejší činnost, které se nevěnuje naplno. Častou dominantou této cenové kategorie je fakt, že svou práci často nedodělají, nebo výsledek zašlou až po roce.

2. KDO JE PROFESIONÁL?

Profesionálem je v podstatě ten, kdo si za svou práci účtuje peníze. Pro mě má slovo profesionál hlubší význam a jeho definici není tak snadné naplnit. Co je tedy důležité? Je to vybavení? Za mě ano, ale jen do určitě míry. Aby byl kameraman profesionální, měl by používat profesionální techniku, která mu umožní videa a fotky ukládat na dvě paměťové karty zároveň. Díky tomu budou videa z Vaší svatby zálohované a je menší pravděpodobnost, že by vlivem nešťastné náhody došlo k jejich nenávratné ztrátě. Stejné je to s celou technikou, kterou by měl mít kameraman záložní. Minimálně dvě stejně dobré kamery, více objektivů, více baterek, více paměťových kart atd. Stačí jeden neopatrný pohyb nebo zakopnutí a s trochou smůly je po svatebním videu. Byl jsem také svědkem toho, kdy neopatrný host polil fotoaparát vínem. Stát se může v podstatě cokoliv a je potřeba na to být připraven.

Není potřeba, aby to na svatbě vypadalo jako při natáčení hollywoodského filmu. Pro nádherný svatební film není potřeba mít všechny záběry nasvícené vlastními světly, není potřeba ta největší stabilizační konstrukce na trhu, není potřeba kamerový jeřáb a už vůbec ne stabilizační vesta připomínající oblek Iron Mana (tu už jsem na svatbě také viděl).  Když se člověk podívá na výherce těch nejprestižnějších ocenění za svatební film, většinou jsou všechny natočeny malou bezzrcadlovkou a ještě k tomu z ruky. Místo umělého nasvícení se dá pracovat s přirozeným světlem a všechna obrovská technika se dá nahradit správným pohybem a kompozicí. Pravdou je, že přehnané množství techniky kameramana na svatbě spíše brzdí.

Profesionální kameraman by neměl narušit chod svatby. Svatba by měla proběhnout úplně stejně, jako kdyby tam žádný kameraman nebyl. Ještě více je důležité to, aby průběh svatebního natáčení nikomu nezkazil zábavu. Ze svých zkušeností vím, že lidé jsou neradi natáčeni. Zkuste vzít telefon a dát ho někomu před obličej, nebude se cítit dobře. A co teprve, pokud kolem něj budete kroužit s velkou stabilizační konstrukcí při tanci? Natáčení by mělo probíhat diskrétně. Nemělo by na sebe poutat pozornost hostů. Při obřadu by všichni hosté měli sledovat krásnou nevěstu, ne bzučícího drona, který lítá nad slavobránou. Hosté by se měli bavit a tancovat a u toho být natáčeni, aniž by to věděli. Ne se opatrně proplétat kolem zdí, aby náhodou panu kameramanovi nevstoupili do záběru. To je reálná praxe a můj pohled na věc.

Nahoře vidíte svatebního kameramana při práci. Ano, není to host, ani fotograf, ani fotografův asistent. Patří mezi 5 nejlepších na světě. Jeho svatební videa byly mnohokrát oceněny. Jak vidíte, stačil mu pouze malý fotoaparát Sony. Dole je obrázek, který prezentuje častý způsob práce svatebních studií, firem, nebo kameramanů, kteří se specializují na jiné události, než jsou svatby. Vyberte si, jaký přístup k natáčení je Vám milejší. Důležité je, abyste se před kamerou cítili uvolněně. Ideální je, když ani nevíte, že Vás někdo točí.

3. VÝBĚR KAMERAMANA

Ujasnili jsme si hodnotu svatebních videí a různé přístupy k natáčení svatby. Jak postupovat dál? Pokud nemáte to štěstí, že Vám byl některý kameraman doporučen, budete muset hledat. Podle čeho se tedy při hledání řídit? Zde je pár mých tipů:

PORTFOLIO

V první řadě se Vám musí líbit videa, která má kameraman na svých stránkách zobrazené. Počítejte s tím, že se jedná o ty nejlepší, které kameraman kdy natočil. Většina ostatních, které nejsou tak povedené, zpravidla zveřejněné nejsou.

TERMÍN SVATBY

Pokud se Vám videa líbí, rychle ověřte volnost svého termínu. Rezervace termínů probíhá v průměru o pár měsíců dříve, než tomu bylo dřív. Pokud máte termín svatby 6.6. atp, platí to dvojnásob.

WEBOVÉ STRÁNKY

Dalším indikátorem kvality jsou webové stránky. Měli by být přehledné, moderní, s pěkným designem, plně funkční. Webové stránky jsou jako výloha obchodu. Na první pohled si můžete udělat obrázek o tom, co se za výlohou skrývá. Pokud se někdo prezentuje zastaralým webem, raději ruce pryč. Dejte pozor také na opačný efekt, není všechno zlato co se třpytí.

KOMUNIKACE

Spoustu informací si můžete vytáhnout také ze samotné komunikace s kameramanem. Měl by Vám osobnostně sednout a být Vám sympatický. Doporučuji dohodnout osobní schůzku. Pokud na každou odpověď čekáte týden, možná nejste na seznamu kameramanových priorit příliš vysoko.

REFERENCE

Jestli váháte, zda je kameraman ten pravý, zkuste si nechat poradit od manželských párů, které s ním mají zkušenost. Často jsou k nalezení recenze, které je vhodné si pročíst. Určitě by se neměly objevovat zprávy o jeho předešlém selhání.

VYBAVENÍ

Není důležité, jestli kameraman používá značku Sony, Nikon, Canon nebo jinou. Není důležité, jestli má techniku za sto tisíc, nebo za milion. Nic z toho nevypovídá o jeho skutečných kvalitách. Ujistěte se, že má možnost záznamu na dvě paměťové karty zároveň a že s sebou na svatbě bude mít záložní techniku v případě poruchy. Ujistěte se, že průběh natáčení bude splňovat Vaši představu a neochládí atmosféru na svatbě.

OSOBNOST

Jak jsem již psal, kameraman by Vám měl být sympatický. Bude s Vámi u ranních příprav, stejně tak i při večerní párty. Měl by Vám být nápomocen a k dispozici už už při plánování svatby. Měl by být schopen poradit s harmonogramem a doporučit vhodný čas pro portrétní záběry. Na druhou stranu by Vás neměl tlačit do věcí, které nechcete. Měl by k Vám přistupovat lidsky a individuálně.

V ČEM JE SVATBA SPECIFICKÁ?

Jak jsem již psal, svatba není hollywoodský film. Je to reálný event, který probíhá v reálném čase s reálnými lidmi. Pokud se něco nepovede, není druhý pokus. Nemůžeme zastavit obřad, vrátit hosty na svá místa a zkusit to ještě jednou. Přehnané množství techniky pouze odvádí pozornost kameramana od opravdových filmových technik, jakými jsou kompozice a práce s přirozeným světlem. Také se vzdaluje od děje svatby a momentů, na které je potřeba okamžitě reagovat. Kameraman musí být neustále duchapřítomný a předvídat. Pokud neustále přemýšlí nad tím, jestli použije objektiv 24mm nebo 30mm, jestli použije F1.8 nebo raději F2.2, nebo už mu docházejí síly, protože celý den drží 5 kilo těžkou stabilizační konstrukci, tak to rozhodně není ideální. Místo toho, aby novomanželé dostali zachycené emoce, neopakovatelné momentky a zachycenou atmosféru svatebního dne, dostanou slideshow povinných záběrů.

kontakt

nezávazný formulář
★★★★★

+420 734 687 272   |   info@krystofprsala.cz  

Scroll Up